02.10.2017 07:50
Yüzde 40'lık MTV artışı, yeni araçları ikinci plana attı

Sektör temsilcileri “Çok lüks araçlar zamdan etkilenmez. Orta direk vatandaş, daha eski modellere bakabilir. Motor hacmi yüksek eski araçlar çevreyi kirletiyor, buna da vergi gelmeli” diyor

Otomobile Orta Vadeli Program’la gelen yüzde 40’lık MTV zammı, sektörde ve sokakta tartışmaları alevlendirdi. Kulislerde, ÖTV artışı sonrası kan kaybeden iç pazarın, yeni MTV ile daha da güç kaybedebileceği konuşuluyor. İkinci el pazarında ve uzun dönem kiralama sektöründe ise talep artışı beklentisi oluştu. MTV zammı özellikle büyük hacimli araçlarda etkisini gösterecek. Öte yandan henüz netleşmeyen bir konu da, taşıtların vergisiz bedelinin MTV için ayrı bir kriter oluşturması...

İKİNCİ ELDE HACİM ARTAR
İkinci el pazarının önemli oyuncularından Otoshops’un Genel Müdürü Tuğrul Denizaşan, yaz tatili, bayram gibi dönemsel nedenlerle artış gösteren 2. el pazarının, okulların açılmasıyla daha da yükseldiğini belirtti. Pazarın sene sonunda 6 milyona ulaşabileceğini, hatta geçebileceğini ifade eden Denizaşan, şöyle devam etti: İkinci el piyasasındaki talep artışı sürüyor. Bu yıl için artan talebi karşılayacak arz olmadığından dolayı, ağustos ayına kadar fiyatlar hızlı şekilde yukarı çıktı. Şimdi arzda biraz artış var ve fiyatlar yerine oturdu. Tabii ki yeni gelen MTV artışı, 2. el pazara olumlu etki yapacaktır. Fakat asıl büyümeyi, bakanlığın şu anda Başbakanlığa sunduğu ve ikinci ele çekidüzen getiren yeni yönetmelik taslağının hayata geçmesi ile bekliyoruz.

PARASI OLAN ALIYOR
İkinci el pazarında lüks sınıf ve spor araçlar konusunda uzman S&S Motors’un Genel Müdürü Ferhat Albayrak, MTV’nin çok üst seviye lüks araçların alım satımında önemli kriter olmadığını söyledi. Albayrak, belli bir fiyatın üzerinde yapılan alımlarda yıllık verginin çoğu zaman sorun teşkil etmediğini ifade ederek şöyle devam etti: MTV artışı özellikle orta sınıfta daha fazla etkili olacaktır. Eğer vergi oranları havayı kirletme katsayısına göre hesaplansa, çok daha adil olacağı düşüncesindeyim. Mesela yüksek motorlu, 2000 model bir aracın MTV’si çok çok düşük seviyelere geliyor. Fakat bu araçlar çevreyi en çok kirleten otomobillerin başında geliyor. Yeni ve daha çevreci otomobiller teşvik edilebilir. 500 bin avroluk bir otomobil kullanıcısının ödediği vergideki yüzde 40’lık artış, belki onu etkilemez. Ama bin TL MTV ödeyen birisi, ‘bunun daha küçük hacimlisini alayım’ diyebilir. Bu durum gayet normal ve daha eski model 2. ellere yönelim artacaktır...

ZAMMI DEĞİL İNDİRİMİ TARTIŞMALIYDIK
Ege Otomotiv Derneği Yönetim Kurulu Başkanı Mustafa Akkalay, sektörün ekonomi için lokomotif olduğunu, buna rağmen vergi yükünün ağırlaştığını söyledi. Akkalay “İhracat şampiyonu otomotiv, ödediği vergilerle devletin kasasına en çok gelir sağlayan sektörlerden... Otomotive hizmet eden akaryakıt, yedek parça gibi sektörler de ana sanayi ile birlikte değerlendirildiğinde, tablo daha da netleşecektir. Sektör temsilcileri olarak MTV zammının bir yana bırakılıp, otomotivdeki tüm vergilerde indirime gidilmesi gerektiğini düşünüyoruz. Özellikle araç satışlarında alınan yüksek KDV ve ÖTV’ler sektörün gerçek kapasitesine ulaşmasını engelliyor. En azından yerli araç üretilene kadar hükûmetimizin otomotiv sektörüne desteklerini artırarak sürdürmesi gerek. Yapılacak vergi indirimleriyle hem ekonomiye canlılık gelecek hem de satış adetlerindeki artış sayesinde, toplanan total vergide bir azalma yaşanmayacaktır” diye konuştu.



 

 

YORUMLAR