08.10.2018 03:27
'Moralleri bozmayın üstesinden geliriz'

“Evet; daralma var ama satış yapmaya devam ediyoruz. Şu an odaklandığımız üç önemli konu var, ne olursa olsun müşteri memnuniyeti, bayi memnuniyeti ve çalışanlarımızın memnuniyeti. Bunu sürdürülebilir kılmak için enerji harcıyoruz.”

ALİ ÇELİK

Paris’te gerçekleştirilen otomobil fuarına Türkiye’den katılan gazetecilere otomotiv gündemi hakkında değerlendirmelerde bulunan Renault MAİS CEO’su Dr. Berk Çağdaş, pazarda yaşanan düşüş trendinin beklenen bir durum olduğunu söyledi. Makroekonomik ve makropolitik gelişmelerin ışığında talebin bu ölçüde bir kesintiye uğramasının normal olduğunu belirten Çağdaş sözlerine şöyle devam etti:
Otomotiv sektörü zaman zaman daralmalar yaşıyor. Evet doğru; asla kötümser bakmıyoruz geleceğe. Satış hacmiyle, pazar payıyla bakıldığı zaman, eylül sonu itibarıyla yine satış yapmaya devam ettik. Eylül ayı pazar payı büyüklüğümüz %20,2. Toplamda bakıldığında yıl bazında rakam olarak (Ocak- Eylül) 19,1 civarında. Bütçe hedefimiz ise %18,4 civarında yılı bitirmekti. Dolayısıyla bundan sonraki 3 ayda trend daralma devam ederse bunun biraz üzerinde bir adetle, yaklaşık %19 civarında bir pazar payıyla yine lideri olmaya çalışarak 2018’i bitireceğiz.

Önceliğimiz müşteri ve bayiler
Biz bu noktada reelmanadaki iniş ve çıkıştan çok üzerinde odaklandığımız 3 kademeli bir konu var. Ne olursa olsun müşteri memnuniyeti, bayi memnuniyeti ve çalışan memnuniyeti üçlüsünü sürdürülebilir kılmak istiyoruz. 18,4’lük hedefimizde sürdürülebilirlik anlamında verilmiş bir hedeftir. Bugün itibarıyla dönüp baktığımda gururla söyleyebilirim ki; 2015-2016 yılına kıyasla müşteri memnuniyetinde çok ciddi ilerleme elde etmişiz. Özellikle satış ve servis memnuniyetinde gözle görülür önemli gelişmeler var. Bayilerimiz daha mutlu çünkü para kazanıyorlar, koşulları gereği kazançları koşulların altında olabilir belki ama 2017’de çok iyiydi. Ama yine de ciddi ilerlemeler var. Çalışan memnuniyeti derken sadece MAİS çalışanını kastetmiyorum. Bütün teşkilattaki şebekedeki çalışanlardan bahsediyorum. 2019 hedefimiz de bu konuda daha iyi noktaya gelmek.

Çok kötümser değiliz
2019’a herkes çok kötümser bakıyor, ben o kadar kötümser bakılmaması gerektiğini düşünüyorum. Türkiye’nin birtakım makroekonomik gerçekleri var, yaşadığımız coğrafya gereği bir takım gerçekler var. Bunları kabul etmemiz gerekir ve planlamamızı buna göre yapmamız gerekir. Türkiye’de gayrisafi millî hasılaya göre büyümenin ana motorlarından bir tanesi otomotiv sektörüdür. Net ihracatçı yapısıyla 1,7 milyon adet üretim kapasitesiyle gerek ihracata verdiği güç, gerek dış ticaret dengesini sağladığı fayda anlamında Türkiye’nin en önemli ileri ve geri bağlantıları çok yüksek olan kilit sektör. İstihdam hacmi keza öyle bu bakımdan her açıdan iyi zamanda da kötü zamanda da desteklenmesi gereken bir sektör. Otomotiv bugün 1 birimlik üretim yaptığı zaman 20 tane farklı sektördeki iş alanını harekete geçiriyor. Aynı şekilde kendisi 1 birim üretim yapıp sattığı zaman 17-18 sektöre girdi teşkil ediyor.

Potansiyelimiz çok yüksek
Paris fuarında konuşan Çağdaş, “Fransa’da her 1000 kişiye 450 tane araç düşüyor, Türkiye’de bu oran 150-160, bu bakımdan da Türkiye’de otomotiv sektörü hiçbir zaman potansiyelini ve önemini kaybetmeyecektir. Bizim en yakın komşumuzla bile aramızda 1.000 kişi bazında 150 – 200 adet fark var. Türkiye’de gidilecek çok yol var, yatırım yapmamız gereken bir sektör. Evet, 2019 yılında çok yüksek satışların yapacağını veya patlama yapacağını beklemiyoruz. Ama çok da olumsuz yaklaşmamak lazım, J.D. Power’ın araştırmasına göre otomotiv önümüzdeki 5 -10 yıllık dönemden en az %5 lik büyüme potansiyel içeren bir yapıya sahip. Gelişim potansiyelimiz çok yüksek, bu perspektifte 1 yıl az olabilir, 2 yıl az olabilir, ama muhakkak surette yüksek yoğunluklu bir toparlanma potansiyeli var. 2019 olmasa da 2020 ve sonrasında ben açık bir ufuk görüyorum” dedi.

Hibrit Clio 2020’de geliyor
Paris otomobil fuarının basın açılışında gerçekleştirilen otomotiv konferansında konuşan Renault Grubu Başkan ve CEO’su Carlos Ghosn, markalarının stratejik planlarını ve yeni ürün gamını açıkladı. En çok satılan Clio, Megane ve Captur modellerinin 2020 yılından itibaren hibrid ve şarj edilebilir hibrid versiyonlarını anlatan Ghosn, 2019’da öncelikle Çin’de pazara sunulacak ulaşılabilir yeni bir elektrikli otomobilinde tanıtımını gerçekleştirdi. Renault Grubu’nun küresel genişlemesini desteklemek üzere ulaşılabilir, %100 elektrikli modeli Renault K-ZE için “250 km NEDC menzile sahip, SUV tarzından esinlenen A segmentinde yeni elektrikli otomobilimiz sportif, kaslı ve kompakt yapısı, ev tipi priz ve şehir altyapısı ile uyumlu çift şarj sistemi ile dikkat çekiyor” ifadelerini kullanan Ghosn şöyle devam etti: “Uluslararası genişleme kapsamında K-ZE ilk defa Çin’de pazara sunulacak. Dongfeng Motor Groupe ve Nissan’ın ortak girişimiyle kurulan e-GT New Energy Automative Co tarafından yerel olarak üretilecek bir model. Diğer taraftan ürün gamımızın elektrik teknolojisine geçişi konusunda önemli bir adımda Clio’nun hibrit versiyonları, Megane ve Captur’un şarj edilebilir hibrit versiyonları ile olacak.”

 

YORUMLAR