Enerjisi tükenmeyecek

A -
A +

Türkiye’nin en büyük projelerinden biri olan İstanbul yeni havalimanı, açılış için gün sayıyor. Cumhuriyet’in 95’inci yılı şerifine 29 Ekim’de gerçekleştirilecek olan törenin hazırlıkları bütün hızıyla sürüyor. Havalimanının Enerji Yönetim Sistemi (SCADA) altyapısı, orta gerilim pano tedariki, pist aydınlatma kontrol odası alçak gerilim sistemi ve yangın algılama sistemlerinin kurulumunu Siemens Türkiye yürütüyor.
 Havalimanı, tamamlandığında yaklaşık 50 bin kişilik bir yerleşim yeri kadar enerji tüketecek. Bu sebeple enerji altyapısının yüksek teknolojiyle ve kesintisiz hizmet anlayışıyla kurulmuş olması kritik önem taşımakta. Havalimanının tüm enerjisinin kesintisiz ve yüksek verimli dağıtımı, Siemens Türkiye’nin Gebze’deki fabrikasında yerli olarak ürettiği orta gerilim panolarıyla gerçekleşecek. Ayrıca Enerji Yönetim Sistemi (SCADA), Türk mühendisleri tarafından kuruldu. Dijitalizasyon sayesinde, tesisler merkezi kontrol noktasından izlenerek enerji kesintileri minimuma indirilecek. Ayrıca verimlilik noktaları belirlenerek enerji sarfiyatında yüksek tasarruf sağlanacak.
Çalışmalar ile ilgili açıklamada bulunan Siemens Türkiye Yönetim Kurulu Başkanı ve Üst Yöneticisi Hüseyin Gelis şunları söylüyor: Siemens, gerek enerji yönetimi ve verimliliği gerekse bina teknolojileri konusunda dünyada ve Türkiye’de uzun yıllara dayanan uzmanlığıyla fark oluşturan çözümler geliştiriyor. Bu çözümlerimizin İstanbul Yeni Havalimanı gibi büyük ve önemli projelerde yer almasından gurur duyuyoruz. Projede, Gebze fabrikamızda üretilen elektrik panolarının kullanılması ve böylece ülkemize daha da büyük bir katma değer sağlayabilmemiz bizim için bir başka mutluluk vesilesi.

***
Terör azaldı uçuşlar arttı
Hakkâri’nin Yüksekova ilçesinde terör örgütü PKK’nın saldırılarına rağmen yapımı tamamlanan Selahaddin Eyyubi Havalimanı, bu yılın 9 ayında 144 bin 936 yolcuya ev sahipliği yaptı. Yolcu sayısı geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 32 arttı. Toplam uçak seferi de yüzde 16 artışla bin 105’e, yük trafiği ise yüzde 30 artışla bin 323 tona ulaştı. Kaymakam ve Belediye Başkanvekili Mahmut Kaşıkçı “Önümüzdeki süreçte yeni uçak seferleriyle buradan daha fazla yolcu faydalanacak. Terör örgütünün inadına böyle güzel ve büyük bir yatırım gerçekleşti” dedi.

***

Küçük Zehra’nın hayalleri gerçek oldu
Türk Hava Yolları (THY) çatısı altında kurulan kokpit, teknik, kabin ve yer hizmetleri ekibi ile büyük bir aile olmaya gayret gösteren Hava Kartalları Derneği, THY Teknik AŞ yönetiminin desteğiyle çok anlamlı bir etkinliğe imza attı. En büyük hayali sağlığına kavuşup uçağa binmek olan 13 yaşındaki lösemi hastası Denizlili minik Zehra Taşkın, uçakla İstanbul’a getirildi. THY hangarını dolaşıp simülatör ile uçuş deneyimi yaşayan minik Zehra’ya etkinlik sonunda Beşiktaş forması ve THY Teknik uçak maketi hediye edildi.

***

Uçaklar benim oyuncağım gibi

Bu haftaki konuğumu 8 sene bekledim. Yıl 2010 Bloomberg HT’de Alper Kotaman ile birlikte sunduğumuz ‘Sporaktif programında Türkiye’nin ilk akrobasi pilotu Ali İsmet Öztürk’ü konuk almıştık. O zaman 19 yaşında olan kızı Semin Öztürk’ün de akrobasi uçuşları yaptığını duyunca bir kadın olarak öncelikle çok gururlandım. Kendisiyle röportaj yapmak istedim ama o zaman röportajları kabul etmiyordu. Şimdi açıklamasını duyunca kendisine çok daha saygı duydum. “O zaman akrobasi şovu yapabiliyordum ama kendimi yeterli görmüyordum. Biraz garanticiyimdir. Çok cesur gözüküyorum fakat hazır olmadan adım atmam.”

Çocukluğunuzdan biraz bahseder misiniz? Uçaklarla aranız nasıldı?
Ben kendimi bildim bileli babam bu sektördeydi. Uçaklar benim için oyuncak gibiydi, çok yakın ve içi içe olduğum bir unsurdu. Çift kanatlı ‘Boeing Stearman’ modeli üstü açık bir uçağımız vardı ve onunla beraber uçardık küçükken. Babam uçarken “hangi tarlaya inelim, seç bir tane kızım” derdi. 8 yaşındaydım o zamanlar. Hafta sonu beraber yakıt koyardık uçağa. O bizim hobimiz gibiydi. Sonrasında akrobasiyle devam etti.

İlk defa ne zaman uçak kullandınız?
O zamanlarda. 8 yaşında küçücük bir şeydim boyum yetişmezdi ama babam altıma minder koyardı ve önümü görebilmeye çalışırdım. Lövyeyi babamla beraber tutardık ve sağa sola yön verirdim. 12 yaşında ilk defa babamla akrobasi uçtum. O zaman babam beni eğitmeye başladı. Ama asıl lisansımı  21 yaşında aldıktan sonra yalnız uçmanın hazzına vardım.

Üniversitede ne okudunuz? Havacılık okumayı düşünmediniz mi?
Fransızca mütercim tercümanlık. Saint Michel’den mezundum zaten. Tıp okumak isterdim aslında ama önceliğim değildi. Çünkü havacılıkla ilgilenmek istiyordum. Hem okulumu yürüttüm hem havacılıkla içiçe kaldım. Ayjet’ten mezunum o zaman sabahları uçardım sonra okula geçerdim.

Babanızdan da eğitim almışsınız bazı konularda. Babadan eğitim almak zor değil mi?
Babadan ve kocadan hoca olmaz derler değil mi? (gülüyor) Anlaşamadığımız şeyler oldu bazen. Hem baba kız ilişkisini, hem de hoca kız ilişkisini korumak gerekiyor. Babam çok farklı iner, ben çok farklı iniyorum. İlk başta anlaşmazlık yaşıyorduk. Onu artık oturttuk. Babamla yaklaşık 5 senedir birlikte uçmuyoruz.

Akrobasi uçuşu deneyimlemek isteyenleri eskiden babanız uçururdu, ben de uçmuştum hatta. Şimdi  bayrağı tamamen size mi devretti?
Yalnız uçmaya çok alışmıştım. Yalnızken rahatım, önümde kimse yok, sessiz, sorumluluk daha az. Orası benim alanım ve tek başıma olmak istiyorum gibi geliyordu. Çok zor alıştım. Başlangıçta tanıdıklarımı uçurdum. Şu anda karşımdakilere o güven duygusunu veriyorum. Keyif almaya başladım. Bazı yolcularımla gülme krizine giriyoruz, paylaşmak da güzelmiş.

YÜKSEKLİK KORKUM VAR
Adrenalin seviyor musun?

Seviyorum. Dubai’ye gittik mesela sabahtan akşama kadar Skydiving yapmak için uğraştım. Duramıyorum. Ralli yapmak da çok istiyorum.

Yükseklik korkun varmış…
Evet. İstanbul trafiğinde birisi abuk subuk araba kullanırsa çok korkuyorum. Ama cesaret orada ortaya çıkıyor zaten.

Eşini uçurdun mu hiç?
Evet. O çok korkuyor. G’lere dayanamıyor. İlk akrobasi uçağındaki yolcum Cem’di. Ona sözüm vardı. Bir de hep uçuştan önce fazla yiyor. Buraya gelince iştahı açılıyor.

Hiç tehlike atlattın mı?
Geçen sene Sivrihisar hava gösterilerinin ikinci gününde. Gösteride önce yolcunun yerinde smoke (duman) tankı oluyor. Tank patladı ve aralardan o sıvı üzerime geldi, cam bulandı. Ayaklarım kaymaya başladı. Orada bir acil iniş yaptım.

Uçuştan önce bir hazırlık sürecin, seni rahatlatan şeyler var mı?
Genelde uçuş öncesi sessiz kalıp konsantre olup kimseyle konuşmamayı tercih ediyorum.

Sizinle uçuş deneyimi yaşamak isteyenler nasıl ulaşabilir?
semin.ozturk@acromach.com a e-posta atarak ücret karşılığında uçuş için rezervasyon yapabilirler. İnternet sayfamdan ücretler hakkında bilgi alabilirler. http://www.seminozturk.com

 

 

UYARI: Küfür, hakaret, bir grup, ırk ya da kişiyi aşağılayan imalar içeren, inançlara saldıran yorumlar onaylanmamaktır. Türkçe imla kurallarına dikkat edilmeyen, büyük harflerle yazılan metinler dikkate alınmamaktadır.