İşte sistem işte sonuç!

A -
A +
Amerika Birleşik Devletleri ve Çin arasında yükselen ticaret gerilimi geçen hafta dünya borsalarının üst üste değer kaybetmesine neden oldu. Borsalardaki çalkantıdan en çok etkilenen merkezlerden biri Almanya’daki Frankfurt Borsası oldu. DAX endeksi sadece cuma günü yüzde 1,28 oranında değer kaybetti. Borsada işlem gören hisse senetlerinden 451’i değer kaybetti, Borsalardaki huzursuzluğun ötesinde, ekonomik verilerdeki bozulma tedirginliğe yol açıyor. Avrupa’nın en güçlü ülkesi krize sürükleniyor. Özellikle ABD’nin başlattığı gümrük vergisi dolayısıyla otomotiv sektörü temelinden sarsılıyor.
İngiltere’nin Avrupa Birliği'nden anlaşmasız ayrılacak olması, İtalya’daki politik belirsizlik ve hepsinden önemlisi Çin ile ABD arasındaki ticaret savaşının kur krizine dönüşmesi Almanya’nın bütün planlarını suya düşürdü. Alman ekonomisinin bel kemiği olan ihracattaki korkuları zirveye çıkarıyor. İhracatta yıllardır ABD ve Çin’le dünyanın en büyük ülkelerinden biri olan Almanya'nın ihracatı yıllık yüzde 8 oranında geriledi. Böylece son üç yılın en büyük düşüşü yaşandı. Ülkedeki reel büyüme hızının 2019’da 0,6 düzeyine gerilemesi bekleniyor. Geçen yıl Almanya’nın büyümesi yüzde 1,5 olarak gerçekleşmişti, hükûmet bu yıl için ise yüzde 1 büyüme öngörüyordu. 
Almanya Tüketici Güven Endeksi, ağustosta 9,7 gerileyerek son 26 ayın en düşük seviyesine indi.. Almanya’da kalifiye iş gücünün yetersizliği ve otomotiv sanayiinde yaşanan sıkıntılar ekonomik büyümeyi olumsuz yönde etkiliyor. Alman ekonomisinin resesyona girmesi tüm Avrupa için alarm zillerinin çalmasına yol açacak. İşte bu yüzden Alman otomotiv devi Volkswagen Türkiye’de üretim kararı aldı. Yüksek vergiler sebebiyle ithal otomobillerin satışının büyük ölçüde daralması, bu kararın alınmasında önemli rol oynuyor. Tabii ABD’nin gümrük vergisi uygulamasının büyük payı var.
Türkiye karşısına çıkan bu fırsatı tabii ki değerlendirdi. 7 Ağustos 2019 tarihli kararname ile açılan özel teşvike göre, 100 bin adet kapasiteli yeni bir otomobil fabrikası kuran veya yatırımını en az 100 bin artıran yatırımcılara verilen destekler devam edecek ve bu desteklere daha önce girdiği belirtilen A, B, C segmentli araçların dışında, silindir hacmi 1600 cc'nin altındaki otomobiller de girecek. Ve bunlar gümrük vergisi ödemeden ithal edilebilecek.
Yeni teşvik kararnamesi, 2012'de Hyundai için getirilmiş olan yasanın genişletilmesi şeklinde oldu. Buna göre getirilecek otomobil sayısı, teşvik belgesinde yer alan toplam otomobil sayısının yüzde 15'ini aşamayacak. Yani yüz bin otomobil üretilmesi hâlinde en az 15 bin otomobil, gümrük vergisi ödemeksizin Türkiye'ye sokulacak. Bu değişiklik Alman Otomotiv devinin Bulgaristan yerine Türkiye’yi tercih etmesine sebep oldu. Eylül veya ekim aylarında imzalanacak sözleşme ile İzmir Torbalı’da dev üretim tesisi kurulacak. Volkswagen’in gelmesi Türkiye için Avrupalı yatırımcılar için müthiş bir referans olacak. Akın akın onu izleyecekler.
Unutmayın ekonomi, siyaset ve diplomaside yaşanan tüm olumlu gelişmeler Cumhurbaşkanlığı sistemi sayesinde gerçekleşiyor...
UYARI: Küfür, hakaret, bir grup, ırk ya da kişiyi aşağılayan imalar içeren, inançlara saldıran yorumlar onaylanmamaktır. Türkçe imla kurallarına dikkat edilmeyen, büyük harflerle yazılan metinler dikkate alınmamaktadır.